Monday 23 December 2013

Laman sosial : Renungan bersama



Selamat Sejahtera kepada semua para pembaca . Fuh lama tak update blog , lelabah pon dah mula pandai nak buat sarang . Haha merapu pa taktau *ceq orang kedah naa .. 

Tujuan nak update blog ni sebab aimi dah letih tengok perangai manusia dengan zaman berlaman sosial sekarang ni . Bila sakit hati dengan seseorang tu mula lah nak publish status itu ini dekat facebook , twitter , dan wechat bagai . 



Apa salahnya kan kalau minta maaf dan berterus terang . Jangan la nak ego sangat ataupun nak tunjuk dekat satu dunia yang kita tengah marah dan sakit hati . Tak rasa malu ka bila orang dalam dunia ni yang fasih dalam "semua" bahasa dan terbaca luahan hati kita ? Let's think outside the box !

Sebenarnya apa tujuan  nak publish status yang memaki hamun tu ? Nak tunjuk dekat si dia supaya dia terasa ? kalau dia jenis "stalker" boleh la kot , tapi laman sosial seperti facebook yang dicipta oleh Mark Zuckerberg dan wechat yang dicipta oleh orang dari negara China bukan untuk nak mem"perli" atau nak berperang . Sebaliknya nak mengeratkan lagi hubungan silaturahim ..



Kalau rasa sakit hati dengan ibu bapa , rasanya tak perlu lah nak publish macam-ii dekat mereka , Tadak rasa bersalah ka ? Beruntung la .. kita masih lagi mempunyai ibu bapa yang sanggup jaga makan minum kita , Apa salahnya mengalah dan minta maaf kan .. Hargai pengorbanan ibu bapa kita ..

Cuba bayangkan , bertapa banyaknya dosa bila  "mengata" itu ini di dalam laman sosial .. Bukan mengata dah la tapi dalam kategori mengumpat atau memfitnah .. Tau dak dosa memfitnah lebih banyak dari dosa orang yang membunuh .. *Ceramah sat naih .. Haa , lagi satu mem"perli" , kenapa la nak buka sangat aib orang atau nak jaga tepi kain orang ?  Tak baik tau dak .. lebih baik baca potongan ayat ni ..

Allah SWT berfirman maksudnya: "Dan janganlah kamu ikuti setiap orang yang banyak bersumpah lagi hina yang banyak mencela yang kian kemari menghaburkan fitnah". (Al Qalam ayat 10 dan 11) 

Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan Bukhari dan Muslim dijelaskan maksudnya:
 "Tidak akan masuk syurga orang yang membuka aib orang lain".

Aimi harap kita dapat manfaatkan bersama pengongsian entri aimi kali ni .. Tujuan aimi bukan nak berceramah atau nak membuatkan orang terasa tapi aimi cuba nak perbaiki keadaan . Dah berlaku macam-macam dalam laman sosial sekarang ni kan , penipuan , pergaduhan , pengkhianatan dan banyak lagi .. Kesalahan dan kesilapan aimi harap dimaafkan .. 

Buah cempedak di luar pagar , 
Ambil galah tolong tunjukkan ,
Saya budak baru belajar ,
Kalau salah tunjuk tunjukkan ..

Thankful from : My lovely parents 
En.Mansor bin Jaafar and Pn.Fatimah binti Othman .

Link : http://hunnyainie.blogspot.com/2013/01/buka-aib-orang-buka-aib-sendiri.html


 




1 comment:

  1. lalalallalallaalla~~~ tompang lalu sat aihhhhhh,,,, :P

    ReplyDelete